Vet du vart du ska göra av ditt trädgårdsavfall?

30 april 2021

Nu när våren är på ingång och värmen kommer är det många som vill gå ut i trädgården och fixa och dona. Men, det finns viktiga saker som du som privatperson behöver tänka på!

Risig trädgård

Hur gör jag av mitt trädgårdsavfall på rätt sätt?

När du tänker rensa ur trädgården ber vi dig att slänga trädgårdsavfallet på Återvinningscentralen. Om du slänger trädgårdsavfall i skogen kan det leda till att den vilda floran skadas i naturen och andra oönskade arter tar över.

Att slänga trädgårdsavfall i naturen är olagligt och du gör det enkelt för andra att göra samma sak. Vi ber dig att vara en bra förebild och vara snäll mot miljön så att fler gör som du!

Det är inte bara trädgården som många av oss vill göra om. När det vackra vädret kommer får vi mer energi till att dra igång små projekt som gör att vi grejar och bygger om hemma.

Hur får jag hantera lass och byggmaterial till mitt hemmaprojekt?

Du bär ansvaret att skicka in en ansökan till Polisen innan du är i full fart med att tippa gruslass, jordlass eller ställa upp containrar och byggmaterial utanför din tomt och på våra gator och vägar.

Utan tillstånd får du inte använda kommunens yta och även om du har fått din ansökan beviljad är det viktigt att du märker ut området med avspärrningar. Om du behöver tillstånd för att använda en offentlig plats när du är i färd med att tippa material till ditt projekt ansök om tillstånd här.

Tack för att du tar hand om ditt trädgårdsavfall och skräp så att vår kommun får vara en ren och vacker plats!

Sidan uppdaterad: 2021-04-30