FAQ - Vanliga frågor om livsmedel

Här hittar du svar på några vanliga frågor om livsmedel.

Jag har varit på restaurang och blivit sjuk, vem ska jag vända mig till då?

Om du misstänker att du har blivit matförgiftad, kan du kontakta oss på miljö- och byggförvaltningen och lämna en anmälan om misstänkt matförgiftning.
Läs mer och anmäl misstänkt matförgiftning här

Får man sälja produkter efter det att bäst före-datum eller sista förbrukningsdag har passerat?

Livsmedel märkta med bäst före-dag, ska hålla ytterligare en tid efter datumet, om de förvaras på rätt sätt och i obruten förpackning. Det är säljarens ansvar att produkten är av fullgod kvalitet om de säljs.

Sista förbrukningsdag, är den sista dag som dessa livsmedel beräknas kunna förbrukas, om de har förvarats på rätt sätt och i obruten förpackning.
De får inte säljas efter att den sista förbrukningsdagen har passerats.

Jag har köpt en matvara som det är fel på, vart ska jag vända mig?

Först och främst ska du prata med den person som ansvarar för butiken där du har köpt varan och göra en reklammation.
Om du önskar lämna in ett klagomål på livsmedelshanteringen, kan du kontakta oss på miljö- och byggförvaltningen.

Jag har frågor om dricksvatten, varmvatten eller legionella. Vem ska jag vända mig till?

Serviceförvaltningen är ansvarig för dricksvatten fram till fastighetsgränsen, därefter är det fastighetsägarens ansvar.
Serviceförvaltningen kan du enklast nå, genom att kontakta kommunens kontaktcenter på 054-51 50 00.

Om du har frågor om enskilt vatten, varmvatten eller legionella är du välkommen att kontakta oss på miljö- och byggförvaltningen.

Kontakta miljö- och byggförvaltningen

Läs mer
Sidan uppdaterad: 2021-03-24