Hjälpfunktioner

Det finns en rad hjälpfunktioner på www.hammaro.se som ska underlätta för dig som besökare. Funktionerna kan variera beroende på vilken webbläsare och version du använder dig av.

Lyssna

Klickar du på Hjälpfunktioner och väljer Lyssna i toppmenyn kan du få innehållet på hemsidan uppläst. En färgmarkering följer med och visar vad i texten uppläsningen sker. Detta kan du välja på samtliga sidor på www.hammaro.se.

Lättläst

I toppmenyn under Hjälpfunktioner finns även valet Lättläst. Klickar du där dyker det upp en egen meny med sidor som är skrivna för att vara extra lätta att läsa. De sidor som finns skrivna på lättläst svenska är även markerade i högerkanten på respektive sida med symbolen Lättläst. Du kan klicka direkt på den symbolen för att komma till menyn med de lättlästa sidorna.

E-tjänster och blanketter

I toppmenyn finns kommunens e-tjänster och blanketter samlade. Klicka på plustecknet och välj sedan alla e-tjänster eller en kategori. Externa e-tjänster och blanketter öppnas i ett nytt fönster.

Responsiv anpassning

Öppnar du www.hammaro.se i din mobil eller surfplatta kommer hemsidan att anpassas efter din skärm. Innehållet kommer att flyttas om och se annorlunda ut för att underlätta läsning på en mindre skärm. Klickar du på den blå rutan med tre streck i det responsiva läget kan du se menyerna och klicka bort dem.

Översättning via Google Translate

Klickar du på Translate i toppmenyn så kommer du till tjänsten Google Translate. Det är en extern tjänst där du kan välja att översätta sidan till ett valfritt språk. Detta verktyg ägs eller underhålls inte av Hammarö kommun utan gör en generell översättning av innehållet. Detta fungerar inte i det responsiva läget (exempelvis på mobil och surfplatta).

Sidan uppdaterad: 2016-10-05