Klass 5A är Sverigebäst på matematik-igen!

8 mars 2024

Förra året vid den här tiden publicerade vi en nyhet om klass 4A på Hammarlundens skola F-6 som briljerade i matematik och vann den riksomfattande matematiktävlingen Pangea. Nu har det hänt igen och klassen, nu klass 5A, har åter fått Sveriges bästa genomsnittspoäng och därmed vunnit årets tävling som avgjordes under v.5. Dessutom var tre av elevernas individuella resultat bland de 10 bästa i årskurs 5.

Gruppbild på elever och lärare.
Klass 5A med mentorerna Axel Yséus och Emilia Branhammar.

Bästa klassen och bästa individuella resultatet

Under v. 5 genomfördes årets finalomgång i den riksomfattande matematiktävlingen Pangea. Även i år gick det lysande för eleverna i klass 5A som fick Sveriges bästa genomsnittspoäng och blev bäst i  årkurs 5. Priset, en summa på 1000 kr, går nu till klasskassan.

En del av tävlingen handlar även om individuella resultat och i år hade klassen tre elever som var bland de tio bästa i årkurs 5, där eleverna knep platserna 1, 6 och 10. De eleverna fick ta emot pris för sina insatser vid en ceremoni i Stockholm. 

Stort intresse för matematik

Hur kommer det sig att dessa elever har levererat så otroligt fina resultat i matematik två år på rad? Vi frågade Axel, mentor och lärare i matematik varför han tror att just de här eleverna presterar så bra i ämnet.

- Vi upplevde direkt i årskurs 4 att eleverna var vetgiriga, och hade en massa frågor de ville ha svar på. Vi pratade även om varför matematik är ett ämne och vad det kan leda till. Jag tror det har gjort att eleverna känner att det vi gör i skolan har ett syfte och att matematik är ett ämne som är viktigt att kunna. 

Kämpaglöd och vikten av att hjälpas åt

Axel har även tydliga mål med matematikundervisningen och fokus har legat på tydliga och strukturerade lektioner.  

- Min målsättning har varit att skapa ett klassrum där vi utgår från ledorden "kämparglöd" och Hammarö kommuns värdegrundsord "tillsammans är vi bättre". Det innebär att vi i klassen försöker skapa en stämning där eleverna peppar varandra till att fortsätta försöka. Oavsett om något är svårt eller dom tvivlar på sig själva så ska dom fortsätta försöka och det kommer alltid finnas någon där som hejar på och stöttar och vi är verkligen fokuserade på att hjälpa varandra i både svåra och enklare tillfällen. Oavsett vart du ligger i din kunskapsutveckling finns det alltid mer att lära och upptäcka. Jag har elever som behöver utmanas rejält och elever som behöver mer stöd. 

Hur mycket tror du som lärare betyder när det gäller elevernas intresse för matematik? 

- Min entusiasm för matematik tror jag är svår att missa och detsamma gäller för mina kollegor. Vi är sammanlagt tre pedagoger som jobbar med eleverna på matematik lektionerna och vi gillar att undervisa i ämnet. Jag vill tro att det är det här vi i huvudsak försöker förmedla till våra elever. Min undervisning är väldigt rak och tydlig. För att alla elevers enskilda behov ska kunna tillgodoses bygger vi detta på en tydlig, strukturerad och differentierad undervisning med utmaningar oavsett nivå.

Ett stort grattis säger vi till klass 5A och deras lärare!



 

 

 

 

Sidan uppdaterad: 2024-03-11