Möt vår vardagshjälte Ronny - Ödmjuk och analytisk

30 juni 2022

Sen barnsben har Ronny varit intresserad att plocka isär saker för att lära sig hur de fungerar. Men det var inte förrän han blev större som han lärde sig att sätta ihop dem igen. Nu ser Ronny till att Hammarös IT-system fungerar.

Ronny Norström ler mot kameran.
Foto: Systemtekniker Ronny Norström vid sitt skrivbord.

Vi åker ut till Sätterstrand för att träffa Ronny Norström. Inte för att spela golf, sådant intresserar inte Ronny, utan för att Hammarös IT-enhet ligger här ute. Ronny är systemtekniker, han ser till att alla system fungerar. Utan honom skulle många av oss kommunanställda inte kunna logga in på programmen vi använder för att kunna utföra våra dagliga arbetsuppgifter. Kommunikationsplattformar, lönesystem och våra skolor är bara några som är beroende av att allt fungerar som det ska. Råkar det vara något som felar så rycker Ronny in och hjälper till.

Innan vi hinner börja intervjun sticker en kollega in huvudet på Ronnys kontor. ”Ronny, det är viktigt. Kan du komma någon minut?”. Frågar man Ronny hur en vanlig arbetsdag ser ut svarar han ”Som nu, raketutryckningar” med ett leende.

Ronny har alltid varit den som plockar isär saker för att lära sig hur det fungerar. Det märks också på hans CV. Elektriker, bilmekaniker och systemtekniker. Det sistnämnda har han varit i 22 år på Hammarö kommun. Nästan halva sitt liv har Ronny varit Hammarös IT-kille.

- Jag började innan nyår 2000. Du måste börja innan nyår för de kommer smälla då, sa de till mig. Det hände inte ett smack, säger Ronny och skrattar.

Milleniumbuggen oroade många 1999. En tid som Ronny beskriver som ”IT vilda västern”.

- Nu är de helt annorlunda. Vi jobbar på ett helt annat sätt med IT-säkerhet och försöker vara förberedda på allt som kan hända.

Ett exempel på det är första dagen när Ryssland invaderade Ukraina. Då skedde flera tusen försök att skapa felaktiga mail skickade från Hammarö kommun e-postadresser som kan användas till att skicka desinformation och komma åt känsliga uppgifter. Samtliga försök stoppades av IT-enheten. Vilket är ett bevis på att Hammarös IT-säkerhet är väl förberedda.

Samma problem, nya program

Du har jobbat som systemtekniker i 22 år, tycker du fortfarande att det är kul?

- Ja det är kul för det är alltid nytt. Många kanske inte tror det men en kommun är jättekul att jobba på med IT-system. Ett privatföretag kanske har 3–4 system, på kommunen har man runt 100 för att alla jobbar med så olika saker. Om det är spännande att gå till jobbet, varför ska jag byta då?

Områden som har utvecklats mest är inom vård- och omsorg samt skola. Elever och lärare har idag sina arbetsverktyg i digitala skolplattforma, vilket kräver att tekniken är uppdaterad.

Är ditt jobb svårare idag än förr?

- En del saker är svårare då det kräver mycket mer spetskunskap. Men vi lär oss nytt hela tiden och går på kurser och det är jätteroligt.

Frågor som kommer till IT-service har dock inte ändrats. Problem att logga in, glömt sitt lösenord och problem med att skriva ut är lika vanliga idag som för 20 år sen. Samma problem, bara nya program.

Om man inte behöver ringa support, betyder det att ni gör ett bra jobb?

- Det ska man inte behöva (ringa support), men vi har försökt att tänka lite tvärtom. Vi försöker i stället ha tider vi åker ut till t.ex. skolorna och säger, vi är här kom och prata med oss.

Får ni bra respons med arbetet ni gör?

- Just nu känns det som vi ligger bra till poängmässigt. Vi försöker jobba proaktivt med guider och synlighet och det tror jag har hjälpt. Det känns som vi är populära och alla är nöjda.

En hjälte hjälper andra

Det märks när vi pratar att Ronny tycker om och brinner för sitt arbete. Han vill gärna förklara och visa vad han gör. Men när vi frågar Ronny vem han är utanför jobbet svarar han väldigt ödmjukt.

- Jag är en ganska vanlig figur. Familj, trädgård, hus och båt. Det goa i livet.

Vi diskuterar vad som gör honom till en vardagshjälte.

- Jag har tänkt lite på de. Jag löser ju problem. En hjälte hjälper människor. Jag hjälper människor lösa problem, så då är man väl en hjälte, svarar Ronny, analytisk och ödmjuk som han är.

Rätt har han, en hjälte hjälper andra. Men det handlar också om hur man hjälper andra människor. Med det bemötande du får av Ronny tillsammans med en inställning att ”ett problem måste lösas” finns det inga tvivel om att Ronny tillsammans med resten av gänget på IT-enheten är riktiga vardagshjältar.

Sidan uppdaterad: 2022-06-30