Vår vardagshjälte Jonathan skyddar din hälsa

22 mars 2021

Sorlet från människor hörs men än så länge har inte lunchruschen dragit igång. Jonathan, en av kommunens miljöinspektörer, hälsar glatt på krögaren som nickar tillbaka med ett leende. -All tillsyn är uppbyggd utifrån lagstiftning, säger Jonathan. Det avgörande syftet med trängseltillsyn är att minska smittspridningen av covid-19 och att skydda folkets hälsa.

Jonathan Skager miljöinspektör

Jonathan är länken mellan lag och verklighet

Jonathan och hans kollegor har ett tillsynsansvar som går ut på att skapa en god livskvalité för dig som invånare i kommunen inom miljö- och hälsoskydd.

-Min uppgift är att se till att den lagstiftning som finns inom tillsynsområdet efterlevs av verksamhetsutövaren genom att via trängseltillsynen ge råd, upplysningar eller att ställa krav på åtgärder via beslut, berättar Jonathan.

Sedan covid-19 kom har han fått i uppdrag att se över trängseltillsynen på serveringsställen. I det komplexa arbetet ställs miljöinspektören inför ansvaret att reda ut vad som är tvingande och vad som är råd. Jonathan måste ständigt hålla sig uppdaterad inför Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om smittskyddsåtgärder.

Vad är det ni undersöker vid trängseltillsyn?

-Vi undersöker att den livsmedelsföretagare som är ansvarig för serveringsstället har vidtagit tillräckliga åtgärder enligt föreskrifterna, både inomhus och utanför sin entré för att trängsel ska kunna undvikas och att därmed minska smittspridningen av covid-19.


Foto: Jonathan går igenom protokollet med krögaren Stefan Wärnefors.

Under besöket på den lokala lunchrestaurangen undersöker Jonathan att lokalen är säker för både personal och gäster. Enligt tillsynsprotokollet som Jonathan utgår ifrån är det en rad punkter han går igenom. Kortfattat handlar det om det vi alla är vana vid att förhålla oss till idag.

-Som du ser här har de markerat på golvet för att gäster ska hålla avstånd i kön. Det finns möjlighet till att använda handsprit och det är bra med plats för gästerna i lokalen.

Jonathan gör ett fint intryck på personalen och det märks att det är viktigt för honom att ha en bra kommunikation

-Restaurangägare och företagare har huvudansvaret för att det inte ska bli trängsel i deras lokaler. Om den andra parten inte håller med om vad jag som miljöinspektör rekommenderar kan det uppstå en känslig situation och då är det viktigt att framföra de förändringar som kan bli aktuella att genomföra på ett bra sätt.


Att leda verksamheterna rätt i en svår tid

-Jag upplever verkligen att alla försöker göra sitt bästa och ta sitt ansvar. Vi vill såklart inte att någon ska behöva stänga sin verksamhet men vi måste också ställa de krav som lagen kräver. För mig är det viktigt att både förmedla det som är bra och förklara varför när något behöver förändras.

Jonathan känner att han alltid blir mottagen bra när han är ute och gör tillsyn på serveringsställen i kommunen.



-Livsmedelsföretagarna i kommunen ska ha en stor eloge för att de varit och är så samarbetsvilliga och i många fall redan vidtagit bra åtgärder innan vi varit på plats.

Hur viktigt är det att vi fortsätter att följa restriktionerna utifrån covid-19 utifrån perspektivet trängseltillsyn?

-Det är såklart jätteviktigt att vi alla följer de restriktioner som finns och att varje person gör det den kan för att förhindra smittspridningen.

Jonathan förklarar att det är viktigt att ha i åtanke att det är svårt att göra en lag perfekt i början.

-Tyvärr är det ofta så när det gäller lagstiftning, den blir som bäst när den funnits under en längre tid och det funnits utrymme för att finjustera in den så att den blir effektfull och ändamålsenlig.

Dialogen ligger i fokus för ett bra samarbete

-Förutsättningarna för covid-19 viruset förändras hela tiden i samhället från vecka till vecka. Därför är det viktigt att vi har en bra dialog med företagarna och att båda parter hjälps åt för att underlätta så mycket som möjligt för varandra.

Allt är i sin ordning på restaurangen och Jonathan bockar av listan under tiden som han ställer frågor till föreståndaren och tackar sedan vänligt för besöket. Vi säger hejdå och möts i entrén av restaurangbesökare. Alla tar av handspriten som står väl synlig och ställer sig sedan på behörigt avstånd i kön.

Sidan uppdaterad: 2021-03-23