Digital Fixare

Detta är en del av en statlig satsning på en god vård- och omsorg, vi inom kommunen har som mål att försöka minska digitalt utanförskap hos äldre. Tjänsten är kostnadsfri för alla äldre i kommunen som är minst 75 år eller har särskilda behov. Du kan du få hjälp med i princip allt inom ramarna för digitala tjänster & teknisk utrustning.

Digital Fixare Porträtt hemsida

OBS: Nu har vi sänkt åldersgränsen från 80 ner till 75! 

Om tjänsten:

Robin jobbar normalt inom hemtjänsten och är vaccinerad mot Covid 19.  

Han har hög teknisk kompetens kommer att jobba med projektet hela 2021 med förhoppningar om förlängning 2022 vid mer statliga medel. Tjänsten är tillgänglig vardagar mellan 08.00 och 16.00. 

Den digitala fixaren gör hembesök och kan dels hjälpa till med teknisk utrustning och digitala tjänster så som mobiltelefon, surfplattor, Tv, dator, skrivare och routrar m.m.  

Tanken är också att han kan hjälpa och coacha den som vill lära sig nya saker som att skaffa mobilt bank ID, beställa hem mediciner från apoteket, handla på nätet, ringa bildsamtal mm.  

Tjänsten är inte begränsad till ett visst antal tillfällen, men nya uppdrag prioriteras. 

Du kan till exempel få hjälp med att lära dig:

  • Ringa och hantera en mobiltelefon
  • Hantera en dator
  • Hur du kan surfa och hitta viktig information på internet
  • Hur du skaffar ett mobilt bank ID
  • Hur du utan kostnad kan ringa samtal med ljud eller bild via internet.
  • Hur man kan handla hem varor på nätet
  • Hur man betalar räkningar på nätet
  • Hur man kan deklarera på nätet
  • Hur du kan skaffa konto på sociala medier och hålla kontakt med familj och vänner
  • Hur du kan skaffa och få tillgång till internet
  • Även hjälp att välja abonnemang som är lämpliga utifrån dina behov

 

Hur fungerar det?

Dsom vill utnyttja tjänsten behöver antingen ha någon form av egen utrustning så som dator, mobil eller surfplatta ELLER vara intresserad av att skaffa något av dessa.  

Robin har ett utbud av teknisk utrustning som han kan ta med och som du kan få testa med om du känner dig osäker på vad du vill köpa. 

Robin har också en väska laddad med smarta digitala lösningar som kan göra vardagen lite enklare, exempel på saker som finns i väskan är fjärrstyrda lampor, förenklad fjärrkontroll till tv, smarta tillbehör till mobil m.m. I väskan finns även lite verktyg för enklare tekniska reparationer och installationer. 

Han har även information och kunskap om de digitala tjänster som kommunen erbjuder så som tillsyn via kamera, mobilt trygghetslarm, läkemedelsfördelare mm 

Känner du att detta är en tjänst för dig, tveka inte att ringa 😊 

Kontakt

Här finns kontaktuppgifter
Läs mer

Digitala fixaren

Vem kan få hjälp av den digitala fixaren?

Alla som har är 75 år eller äldre och bor i Hammarö kan få hjälp. 

Kostar det något att få hjälp?

Nej den digitala fixaren är en kostnadsfri och trygghetsskapande tjänst som socialförvaltningen tillhandahåller

Vad kan jag få hjälp med?

Du kan få hjälp med olika tekniska saker som till exempel TV, telefon, iPad, dator mm eller digitala tjänster som hur man skaffar mobilt bankID, handlar på nätet, ringer videosamtal mm

Måste jag ha utrustning och internetuppkoppling?

Nej antingen har du utrustning och uppkoppling eller också är du nyfiken på att skaffa detta och då kan Robin komma och visa dig olika modeller som du kan få testa.

Hur bokar jag besök av den digitala fixaren?

Du kan antingen ringa direkt på telefon 054-29 13 14 eller via kontaktcenter och söka den digitala fixaren. Tillsammans gör ni upp en lämplig tid för besök.

Sidan uppdaterad: 2021-10-11