Elektronisk faktura

E-faktura är en elektronisk faktura i PDF format som kommer direkt till internetbanken i datorn eller mobiltelefonen, istället för postlådan. Fakturan syns på dator- eller mobilskärmen och godkänns på ett enkelt sätt efter inloggning med kort eller mobilt bank-id. Alla uppgifter såsom OCR-nummer, förfallodatum, mottagarens pg/bg-nummer och belopp är förifyllt.  

E-faktura är ett modernt, miljövänligt, smidigt, bekvämt och därtill gratis alternativ att betala fakturor. Gör som många andra personer i Hammarö kommun, logga in på internetbanken och anmäl om att betala fakturor till Hammarö kommun via e-faktura.

Vad är e-faktura?
E-faktura är en digital faktura i PDF format innehållande samma uppgifter som en pappersfaktura. En e-faktura skickas till internetbanken istället för att skrivas ut och skickas som vanlig post.   

Kan jag få tillgång till e-faktura?
För att få e-faktura måste du vara kund hos Hammarö kommun, eller betala fakturor åt en person (make/maka/sambo/god man) som är kund hos Hammarö kommun. Därtill måste du vara kund i en bank som tillhandahåller en internetbank.

Vart anmäler jag mig för e-faktura?
I internetbanken

Vad är internetbanken?
Internetbanken är en tjänst som bankleverantörerna erbjuder sina kunder. Det är även i internetbanken du anmäler dig för e-faktura. För mer information om tjänsten, var vänlig kontakta din bank.

Vilka banker tillhandahåller e-fakturatjänsten?
Danske Bank, DNB, Handelsbanken, ICA Banken, Länsförsäkringar Bank, Marginalen Bank, Nordea SBAB Bank, SEB, Skandiabanken, Sparbankerna, Sparbanken Syd, Sparbanken Östersund, Swedbank och Ålandsbanken.

Varför ska jag välja e-faktura?
Det finns många fördelar med att använda sig av e-faktura;

  • Möjlighet till att betala fakturan vart du än befinner dig i världen (kräver tillgång till internetbanken)
  • Mindre risk för missade förfallodatum
  • Slipp felinmatningar vid betalning. Med e-faktura är alla uppgifter såsom OCR-nummer, förfallodatum, mottagarens pg/gb- och belopp redan ifyllt.
  • Bevaka fakturor genom avisering via e-post/sms.
  • Ingen fakturaavgift

Vad kostar det att få tillgång till e-faktura?
E-fakturatjänsten är gratis. Däremot kan det förekomma avgifter från bankens sida för tillhandahållandet av internetbanken.

Går det att kombinera autogiro med e-faktura?
Ja, kunder som har autogiro kan få sin autogiroavi skickad elektroniskt till internetbanken istället för med pappersutskick. Autogirot fungerar som vanligt, pengarna kommer som tidigare att dras från ditt konto på förfallodagen.

Hur länge finns mina fakturor samlade i internetbanken?
De finns sparade under 18 månader i internetbanken. Möjlighet till utskrift finns.

Kan man få avisering via e-post och sms?
Ja, det är en tjänst flera banker tillhandahåller. Vissa avgifter kan förekomma för tjänsten. För mer information om avisering, var vänlig kontakta din bank.

Avanmälan?
Om du inte längre önskar få e-faktura från Hammarö kommun görs avanmälan i internetbanken. 

Tveka inte att kontakta kontaktcenter på telefon 054-51 50 00 vid allmänna frågor om e-faktura. För teknisk information och hur man praktiskt går till väga i internetbanken, var vänlig kontakta din bank. 

Sidan uppdaterad: 2019-08-06 0 kommentarer

Kommentarer

Skriv en kommentar