Kontaktcenter fyller 10 år!

5 februari 2024

Idag är det exakt 10 år sedan som kontaktcenter öppnade sina dörrar i kommunhuset och välkomnade våra medborgare och besökare. Då som nu var tanken att ge den som hörde av sig ett personligt bemötande och hjälp med alla de frågor som kan tänkas komma från dig som medborgare eller besökare på ön.

Kontaktcenter 10 år
Foto från vänster: Elisabeth Hoorn, Helena Hansen, Hans (Hasse) Lundström och Elisabet Knutsson.

Två av våra kommunvägledare, Helena Hansen och Hans (Hasse) Lundström var med från start och har sedan första dagen hjälpt massor av människor med svar på frågor. De tycker båda att det bästa med att jobba i kontaktcenter är variationen på ärenden, kontakten med Hammaröbor och teamkänslan.

-Jag har insett bredden på vad en kommun jobbar med och vilken blandning det är bland Hammaröborna med allt från nyinflyttade till erfarna Hammarötassar, säger Hasse.

Kunskap har dem om nästan allt, i alla fall till viss del.

-Vi kan få frågor om alltifrån snöröjning, sophämtning, faderskap, ritningar och mycket mer. 60 % av alla frågor har vi som mål att själva svara på, resten av frågorna får vi ta reda på och sedan återkomma, berättar Helena.

-Sen tror jag vi fyller en viktig roll för framförallt de äldre som vi får hjälpa med mycket som kanske inte alltid har med kommunen att göra, men det är till oss de hör av sig, säger Hasse.

Teamkänslan är avgörande

I kontaktcenter jobbar medarbetarna i öppet kontorslandskap vilket är en av anledningarna till att de fått en sådan bra teamkänsla och att Helena och Hasse trivs så bra.

-Vi är en liten grupp som verkligen har kommit varandra nära.

Hasse håller med.

-Det är A och O för att verksamheten ska fungera. Det är vanligt att flera av oss blir involverade i ett ärende för att kunna ge ett ännu bättre svar. Jag är en lagspelare i grunden och gillar att jobba i team.

-Det är viktigt att ha tålamod och att ha med sig att alla som du kommer i kontakt med är olika. Bara du har inställningen att försöka hjälpa så är det oftast good enough, menar Helena.

Hasse beskriver känslan av när man träffar rätt i ett ärende och det blir lite bättre än förväntat.

-Vi pratar mycket om mervärde. Du ska få svar på din fråga plus lite till.
Helt enkelt överträffa invånarens förväntningar.

Vi säger grattis till vårt kära kontaktcenter som så länge har stått i frontlinjen för er som ringer in och besöker oss både på Facebook och i den verkliga världen. Ni betyder så mycket! Håller ni med?

 

Sidan uppdaterad: 2024-02-05