Han kan föra brinnande diskussioner om både politik och årets bästa Premier League lag, möt elevernas omtyckta SO-lärare och vardagshjälte Christian

24 november 2021

Den smala korridoren fylls med ungdomar som ställer sig i sina klungor. Skåp som öppnas och stängs. Skratt, fnitter och rop. Tjejerna och killarna hänger bland skåpsluckor i ett sorl av ungdomliga röster som är på väg att få den vuxna klangen. Högstadiets salar och gångar är en levande atmosfär fylld av känslor, uppror, förväntan, osäkerhet men framförallt så innerligt levande. För oavsett om du upplevt positiva eller negativa minnen från högstadiet så finns där minnen som etsar sig fast för resten av livet. -Det bästa med att vara lärare är att få träffa ungdomar, att få lära ut och se när dom lär sig nya saker. Jag vill skapa en relation till eleverna och gillar att få prata om deras fritid. Att låta dom berätta hur det gick på hockey- eller fotbollsmatchen eller om de har varit på en bra konsert.

Christian Jarung lärare
Foto: Christian Jarung, SO-lärare vid Hammarlunden 7-9

Småstadskillen som valde bort Volvofabriken

Christian växte upp i Bengtsfors, ett litet samhälle i Dalsland där många ungdomar efter gymnasiet valde att börja jobba på Volvo. Det var inte något som Christian var sugen på men han hade heller inte några direkta planer efter studenten från Samhällsvetenskapliga programmet.

- Jag ville vidare, eller framförallt, jag ville flytta. Sjukgymnast drömde jag lite om. Jag var ju intresserad av sport och tänkte att jag kanske ville jobba med idrottsskador men jag har även alltid gillat historia väldigt mycket och SO-ämnena i skolan.

Christians dåvarande flickvän och senare blivande frun bodde redan i Karlstad så det föll sig så att Christian flyttade dit. I Karlstad bestämde han sig för att läsa vidare på universitet.

-Jag hade funderingar på lite olika ämnen men någonting med SO, historia eller samhällskunskap så jag tänkte att SO-lärare kanske var något för mig. Det var roliga ämnen att läsa och jag tyckte att det var väldigt intressant och kul att träffa nya kompisar!, berättar han.

Närheten på Hammarö

Christian började först som lärarvikarie på Frödingskolan för att sedan arbeta som lärare vid Passagen på Norrstrandsskolan. En verksamhet som inriktar sig mot barn med behov av extra stöd och svårigheter i vissa ämnen. Under elva år blev Christian kvar på Norrstrand men för två år sedan valde han Hammarlunden på Hammarö.

-Jag trivs jättebra här! Jag trivdes bra på Norrstrandsskolan och hade jobbat där länge så det var ett väldigt svårt beslut att lämna skolan.


Foto: Christian Jarung tillsammans med kollegan Albin Handel, idrott och resurslärare. 

Christian bor med sin familj på Hammarö som består av fru och två barn. När före detta kollegor från Hammarlunden hörde av sig och frågade om han inte var intresserad av en tjänst som låg ute så blev det svårt att säga nej.

-Jag har mina barn som går här på låg- och mellanstadiet så det är klart att det är enkelt med närheten till jobbet och logistiken med att lämna och hämta.

Att ge eleverna ett sammanhang

Christian berättar att han ser hur mycket eleverna utvecklas från det att de kommer i sjuan till att de går i nian.

-Högstadiet är en lång och tuff resa. Det händer väldigt mycket på många plan. Ungdomarna bryter upp från ett väldigt tryggt mellanstadium på en liten skolgård med många lärare och vuxna omkring sig. Här kommer de till en större frihet där de får möta många nya lärare. De har lektioner i olika klassrum och får vänja sig vid att ha skåp i korridoren men fortfarande är de väldigt små. Det har inte hänt så mycket under sommaren som man kanske kan tro att det ska göra.

-Sedan är det en resa som händer och de blir mognare. När de går ur nian har det hänt en hel del och de har blivit vuxna på ett helt annat sätt.

Att skapa respekt genom att vara en bra vuxen och bygga bra relationer

-Jag försöker prata mycket med eleverna men samtidigt sätta tydliga gränser hur jag vill ha det i klassrummet så att alla kan få arbetsro. Jag vill att det ska finnas möjlighet till att ha roligt i klassrummet.

Christian funderar lite och säger sedan att det är just det han tycker är kul och intressant att göra möjligt för eleverna.

-Kanske är det en av mina styrkor. När du har skapat en bra relation med eleverna så sköter de sig ofta bra av den anledningen att de inte vill förstöra relationen.

Christian menar att om han är en tydlig ledare som samtidigt bygger upp en tillit mellan sig och eleverna blir eleverna väldigt lojala och vill inte bryta relationen som skapats.

-Förhoppningsvis tycker de att jag är en bra lärare men också en bra person i övrigt.


Foto: Christian på plats i sitt klassrum där han undervisar högstadieelever i de fyra SO-ämnena historia, geografi, samhällskunskap och religionskunskap. 

På vilket sätt får en lärare som du respons i arbetet?

-Det är inte alla elever som säger så mycket så när jag får höra från elever eller att föräldrar berättar att barnen har lärt sig mycket och tycker att det är intressanta lektioner är det såklart jättekul. Då har jag nått ut!

Att känna att han har ett härligt klassrumsklimat är en respons i sig och en av de viktigaste faktorerna för Christian.

-Ibland får jag jobba hårt för det när det inte alltid kommer gratis men på sikt brukar det bli väldigt bra. Inom SO-ämnena står ingenting stilla, det finns mycket att diskutera och det händer saker hela tiden runt om i världen som jag kan väva in i ämnet vilket gör att det blir väldigt levande. Så sätt är mina ämnen tacksamma.

Största utmaningen – att nå varje elev

Christian menar att det är viktigt att få en helhetsbild, att vara lyhörd som lärare och bygga en bra relation med varje elev.

-Jag försöker lyssna på vårdnadshavarna och ha en tydlig kommunikation och dialog för att förstå hur det är hemma.

-Att nå ut till varje individ och få dem att lyckas är verkligen en utmaning. Jag kan vara ensam lärare på 25 elever och ha 60 minuter på mig. Det är inte mycket tid per elev.

-Jag försöker hitta ett koncept för att nå ut till alla. Av många olika skäl är det flera som har det tufft på högstadiet. Det kan vara svårt inlärningsmässigt eller att det är jobbigt socialt. Jag vill att varje elev ska känna att det är okej att komma till lektionen därför att läraren ser mig och hör mig.


Foto: Christian tillsammans med kollegorna Albin Handel, idrott och resurslärare och Johanna Forsberg, matematik och svensklärare.

Engagemanget för sporten under fritiden

På fritiden är Christian innebandytränare för sin dotters lag Skoghalls IBK och fotbollstränare för sin sons lag Hammarö FK.

-Jag har varit tränare från det att dom var 6-7 år och började leka innebandy och fotboll.

Christian har även varit klassfotbolls ledare för båda barnens klasser. För egen del tränade och tävlade han aktivt som yngre i båda sporterna men nu tränar han mer för att hålla igång med paddel, innebandy och badminton.

-När jag är tränare träffar jag många av ungdomarna från skolan. Det är kul att se elever i andra sammanhang och det kan jag använda mig av genom att fråga hur det gick på matchen i helgen. Det finns elever som tycker skolan är jättejobbig och sen råkar jag se när de dömer en match i fotboll och då får jag se hur bra de är och att det finns andra styrkor än att sitta vid skolbänken.

Christian menar att det passar hans lärarstil att ha en dialog där han kan väva ihop fritid med skola för att bibehålla en god relation och ge tillvaron en mening för varje elev.

Bjuder du mycket på dig själv?

-Ja det gör jag!, skrattar Christian. Jag pratar mycket sport både med tjejer och killar och vi skojar om att jag hejar på Liverpool som jag har en plansch på i klassrummet. Det är ju många som avskyr det och hejar på Manchester United!

Riksdagsspel i klassrummet – en höjdpunkt för eleverna

En återkommande höjdpunkt för Christians SO-elever är att de får köra ett riksdagsspel på samhällskunskapslektionen.

-Jag har delat in klassen i olika partier och under ett par veckor får eleverna förbereda sig genom att samla in kunskap.

Eleverna får på eget initiativ ta kontakt med riksdagsledamöter genom att intervjua eller mejla frågor, ringa till kommunen och driva sin kunskap framåt. Sedan sker debatten i klassrummet med ett antal utvalda frågor och då har eleverna klätt upp sig och det blir ett medryckande skådespel.

-Jag körde det senast förra året med åttorna och det är många elever som uttryckt att de lärt sig otroligt mycket mer än vad de skulle gjort annars.


Sidan uppdaterad: 2021-11-24