Allemansrätt

I Sverige får alla vara i naturen.
Du får också vara i skog och mark
som en annan person äger.

Du har rätt att till exempel plocka
svamp och blommor.

Allemansrätt är en rättighet,
men vi får inte förstöra i naturen.

Du får

Du får gå, cykla och rida i naturen.
Du får tälta en natt.
Du får plocka blommor, bär och svamp.
Du får fiska med metspö och kastspö.
Du får bada, åka båt och gå iland.
Du får elda, men du måste släcka elden
när du lämnar platsen.

Du får inte

Du får inte gå på någons tomt.
Du får inte bryta grenar från träd.
Du får inte kasta skräp.
Du får inte köra bil, motorcykel
eller moped i naturen.
Du får inte elda om det är torrt väder
eller blåser mycket.
Du får inte elda på klippor.
Du får inte ha din hund lös i naturen
mellan 1 mars och 20 augusti. 

Sidan uppdaterad: 2016-10-05