Avfall är allt som du kastar bort.
Det är förbjudet att slänga avfall
var som helst.
På Återvinnings-stationen kan du lämna
kartonger och tidningar.
Du kan också lämna glas, plast, flaskor
och burkar.
Mycket skräp går att använda igen.
Tidningar kan bli nytt papper.
Metall och glas kan smältas och
användas igen.
Du ska skölja mjölk-förpackningar och
burkar med vatten innan du lämnar dem.
En Återvinningsstation är alltid öppen.
Det finns ingen personal som arbetar där.
Återvinningsstationer finns på fyra platser
i kommunen.
En Återvinnings-central är öppen på
speciella tider.
Det finns personal som arbetar där.
Du kan lämna grovavfall och
el-avfall på Återvinningscentralen.
Grovavfall är till exempel gamla möbler.
El-avfall är apparater med sladd eller batteri.
Glödlampor, lysrör och andra lampor är
är exempel på elavfall.
Det är gratis för privat-personer att lämna
avfall på Återvinningscentralen,
men företag måste betala.
Du får inte kasta vanliga sopor på
Återvinningscentralen.
De ska kastas i soppåsen.
måndag klockan 7-19
tisdag klockan 7-15
onsdag klockan 10-19
torsdag klockan 10-19
fredag klockan 7-15
lördag klockan 10-15
Återvinningscentralen är stängd
på söndagar.
Den är också stängd på helgdagar
och påskafton, pingstafton, midsommarafton,
julafton och nyårsafton.