Företag

Information

Hammarö är en bra plats
för olika typer av företag.

I Skoghalls centrum finns
det mesta du behöver.

I Karlstad finns fler affärer,
bio, teater och utbildningar.

Karlstads kommun är granne
med Hammarö kommun.

Från Skoghall är det bara
6 kilometer till Karlstad.
Att åka till Karlstads flygplats
med bil tar 20 minuter.

Historia

För 100 år sedan arbetade många
människor i Hammarö kommun
med fiske och med jordbruk.

Men sedan började fler och fler
arbeta på industri.
1917 byggdes ett sågverk i Skoghall.
Ett sågverk är en arbetsplats där
man gör pappersmassa som ska
bli kartong eller papper. 

Stora företag

Stora Enso AB är ett stort företag i Skoghall. 
De gör kartong.
Cirka 900 personer arbetar på företaget.

Små företag

De finns också flera små företag
i Hammarö kommun.
Ibland ägs företagen av en enda person
och bara en person arbetar i företaget.

Ibland är företagen större och har
flera personer anställda.

Nyföretagarcentrum

Nyföretagarcentrum Hammarö ger
råd och hjälp till personer som
vill starta ett företag.

De ger också råd och hjälp till
personer som har ett företag,
men personerna kanske vill att
företaget ska bli bättre eller större.

Det är gratis att få hjälp av
Nyföretagarcentrum.

Sidan uppdaterad: 2016-10-05