Vattenmätaravläsning

Nu är vattenmätaravläsningen enklare och snabbare, nu kan du nämligen registrera din vattenmätarställning direkt här på Hammarö kommuns hemsida.
(OBS! Om du registrerar via mobilen måste du ha mobilen i liggande orientering för att "Nästa"-knappen ska synas.) 

Det enda du behöver är ditt personnummer och ditt kundnummer som finns på din faktura. Sedan läser du av din vattenmätarställning själv och registrerar här:

Om du har frågor eller upplever problem med att registrera dina uppgifter, kontakta kontaktcenter 054-51 50 00. 

Har du problem med registrering via mobil klicka här!

OBS: Har du inget personnummer utan ett organisationsnummer kontakta vår kontaktcenter på 054 - 51 50 00 så hjälper vi dig!  

Sidan uppdaterad: 2018-07-18 51 kommentarer

Kommentarer

  • Andreas 2014-10-26 09:59

    Går inte registrera för "den förväntade förbrukningen är mindre än vad som är angett" Har ni en tjänst, se då till att det fungerar. Nu måste jag sätta mig och ringa iaf!! Dåligt!

  • Hammarö kommun kontaktcenter/ Kjell 2014-10-29 17:34

    När det inte går att registrera mätaravläsningen beror det på att ifyllt värde är mindre än 30 kubikmeter eller mer än 50 kubikmeter än tidigare årsförbrukning. I dessa fall vill vi att ni kontaktar Hammarö kommun via kontaktcenter för att få den nya avläsningen inlagd. Funktionen med spärr för större avvikelser är inlagd i systemet för att du inte av misstag ska lägga in felaktig mätaravläsning, som i så fall skulle leda till en felaktig preliminärdebitering hela nästa år.

  • Ralph Madsen 2016-10-03 12:07

    Dåligt att det inte går att rapportera va avläsningen hoppas att ni åtgärdar sidan så det fungerar

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2016-10-03 12:24

    Hej Ralph! Det är fler som har hört av sig med samma problem. Vi har felanmält det till IT avdelningen. Med vänlig hälsning, Hasse, kontaktcenter

  • Lars Johansson 2016-10-03 13:41

    Har talat med kontaktcenter, var tvungen att förklara problemet flera gånger, hon lyssnade inte på vad jag sa. Är det inte en förutsättning med kontaktcenter att ni tar oss på allvar. Undrar om hon förstog vad jag ville!

  • Staffan Malmgren 2016-10-04 08:59

    Underlätta arbetet för konsumenten ty onödigt begärd uppgift efterfrågas. Anläggningsnummer och mätarnummer borde framgå på utskickad självavläsningsblankett. Ni har kopplat avläsningen till personnumret, användarnamn, lösenord, kundnummer och då borde ni själva kunna fastställa att det är rätt anläggning och rätt mätarnummer.

  • Hammarö kommun kontaktcenter/ Kjell Andersson 2016-10-04 10:08

    Tack Lars Johansson för att du hörde av dig. Alla tas på allvar vid kontakt med kontaktcenter. Vi var inte medvetna om att vi hade ett tekniskt fel som gjorde att tjänsten på hammaro.se för självregistrering av vattenavläsningen inte fungerade. Därför uppstod en del missförstånd. Men tack vare dig med flera blev vi medvetna om detta och kunde snabbt åtgärda felet. När tjänsten inte fungerade tog kontaktcenter emot dina uppgifter och registrerade din avläsning i systemet.Välkommen att höra av dig med fler synpunkter för att förbättra kommunens tjänster.

  • Håkan Lindgren 2016-10-04 11:23

    Försöker att använda "Ny teknik" genom att registrera Via Internet. "Det går inte att visa sidan" Inte kul när man vill vara hjälpsam. Självavläsnings kortet är "jättbra" Men varför ska man skicka en "papperslapp med sin namnteckning när identitetsstölder är så vanliga??? Ni får gärna höra av er och förklara.

  • Lars Johansson 2016-10-04 12:03

    Hej Kjell! Det här med kontaktcenter har jag lagt i mitt arkiv. Tekniskt fel? Den It ansvarige vet ju om vad det "tekniska felet" beror på! Jag uppdaterar dig härmed. Han måste se till o kontrollera att det är Ok innan han är klar. Han måste ju förstå att han måste se till att öppna porten i brandväggen för att servern ska kunna ta emot de uppgifter ni vill av oss. Hälsar Lars/

  • Bengt Olsson 2016-10-04 17:38

    Har nu anmält/registrerat mätaravläsningen. Det gick mycket bra att göra detta. Inga problem.

  • Lennart 2016-10-05 18:15

    Fungerade inte nu i veckan på www adressen. Även oklart om inmatningen från HK hemsida fungerade. Nähäpp. Nu meddelande. Ombeds ringa.

  • Bo Johan Ljungqvist 2016-10-08 19:11

    Snälla hammarö kommun. Vänligen se till att all post från er till mig utelämnar de 4 sista siffrorna i personnumret. Identifikation blir tillräcklig med kundnr. Mvh Johan

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2016-10-10 16:13

    Hej Johan! Vi har tagit din fråga vidare till ekonomiavdelningen som kommer att se över om det går att lösa på ett bra sätt. Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

  • Per 2016-10-11 08:26

    Jag ombeds att kontrollera att uppgifterna stämmer innan jag skickar in min självavläsning. Var finner jag mitt anläggningsnummer och mätarnummer ?

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2016-10-11 09:57

    Hej igen Johan! När en ny tjänst registreras görs ett skriftligt samtycke till att personuppgifter får användas av kommunen. Våra system kräver tillgång till personnummer dels för att vi ska kunna ge dig den bästa servicen och möjlighet till autogiro och e-faktura. Om du har frågor angående hanteringen av personuppgifter är du välkommen att kontakta ekonomiavdelningen via kontaktcenter telefon: 054-51 50 00. Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2016-10-11 10:07

    Hej Per! De uppgifter du behöver för att göra en självavläsning finns på din faktura och på din vattenavläsare. Om du behöver hjälp med vattenavläsningen får du gärna ringa till oss på kontaktcenter telefon: 054-51 50 00 så hjälper vi dig med registreringen. Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

  • Jan-Erik Lundgren 2016-10-13 11:57

    Hej! Detta med att rapportera själv är ju jättebra, det fungerade klockrent och lätt var det också 👍😊

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2016-10-13 16:05

    Hej Jan-Erik! Så roligt att du tycker det. Det är alltid roligt för våra medarbetare att höra att tjänsterna uppskattas. Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

  • Maud Åström 2016-11-08 08:44

    Hej ! Har den 3 okt. skickat in denna uppgift om förbrukning, men gör det gärna igen. Hoppas den nu kommer fram. Maud

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2016-11-08 09:17

    Hej Maud! Vi har mottagit en vattenmätaravläsning från dig och den är registrerad i våra system, så allt är som det ska! Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

  • Lars Johansson 2016-11-08 16:12

    Rapporterade in min avläsning 4 okt. Fick idag med info typ om Du inrapporterat men ändå får nytt brev så beror det på att Din förra avläsning var antingen för hög eller låg. Faktum är att min årsförbrukn per 4 okt stämde väl med föreg års förbrukning. Kolla er statistik!

  • björn ledin 2017-10-03 14:42

    ja det verkar ju inte att funka. varför gör ni så? men det går ju att ringa!

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2017-10-03 15:06

    Hej Björn! Vad är det som inte fungerar? Kan du meddela oss det så att vi kan kolla upp det? Med vänlig hälsning //Hasse, kontaktcenter

  • Oscar 2017-10-04 06:04

    Det går imte logga in. Har försökt både med 10 och 12 siffror i personnr. Får följande felmed. Angiven kombination av Kundnummer och Personnummer/Organisationsnummer saknas i våra system

  • Oscar 2017-10-04 06:12

    Det går imte logga in. Har försökt både med 10 och 12 siffror i personnr. Får följande felmed. Angiven kombination av Kundnummer och Personnummer/Organisationsnummer saknas i våra system

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2017-10-04 08:12

    Hej Oscar! Vi hjälper dig gärna att registrera vattenmätarställningen. Hör av dig på telefon 054-51 50 00. Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

  • Kent Hakefelt 2017-10-04 18:19

    Hej! Något är fel på funktionen för att meddela avläst vattenmätare till kommunen. Jag har fått meddelande om att det är dags att avläsa vattenmätare och meddela detta till kommunen och jag brukar göra detta från datorn. När jag kommit till “www.hammaro.se/vaavlasning” och skall logga in (med kundnummer, som finns angivet på självaläsningsmeddelande, och personnummer) får jag ett felmeddelande att dessa eller något av nummer inte finns registrerade hos kommunen. Jag kan alltså inte logga in. Meddelat avläst vattenmätare har jag gjort ett antal gånger tidigare (senast för ett år sedan) då det fungerat klanderfritt. Kundnumret (10999) är samma som förra året (2016) och är alltså angivet på meddelandet liksom mitt personnummer och detta är korrekt. Vad är felet och, framförallt, vad gör jag? MVH Kent Hakefelt Vallmovägen 18 663 41 Hammarö Telefon 070 – 631 81 77 kent.hakefelt@comhem.se

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2017-10-05 07:48

    Hej Kent! Vi ringer dig så ordnar vi det hela. Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

  • Lars Johansson 2017-10-05 08:11

    Jag ser ju utifrån frågorna att ni sedan åtminstone ett år dras med ett systemfel. Varför görs det inget åt det? Tycker det är dags att en ansvarig träder fram istället för att bara skicka fram kommunikatörer som säkert gör så gott de kan men kan uppenbarligen inte göra något åt systemet. Det är ju ändå vi som betalar alla kommunanställdas löner. 🤔

  • HAMMARÖ KOMMUN - Helen Gustafsson Redovisningchef 2017-10-12 11:49

    Hej Lars! Våra e-tjänster ska självklart underlätta för våra kunder och det är något vi försöker leva upp till. Vi gjorde en uppgradering av vårt system under sommaren för att det ska fungera så bra som möjligt. Om det ändå uppstår problem så ger vi andra alternativ för vattenavläsning som att ringa till kontaktcenter på 054-51 50 00 eller mejla till va-renhallning@hammaro.se så hjälper de till med avläsningen. Med vänlig hälsning Helen Gustafsson, Redovisningschef

  • Leif 2017-10-21 20:06

    Efter inloggning kommer det inte upp något fält att skriva in mätarställning i. Finns ingen nästa-knapp heller utan bara "portalen" som inte erbjuder någon rapportering om va-avläsning. Testat med Firefox och Internet Explorer i Windows 10, samt från Android.

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2017-10-23 08:08

    Hej! Leif! Vi beklagar att det inte har gått att göra inläsningen via e-tjänsten. Du får gärna höra av dig till kontaktcenter på telefon 054-51 50 00 eller via mejl kommun@hammaro.se så hjälper vi dig att registrera mätarställningen. Ha en fin dag! Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

  • Andreas Nilsson 2017-11-28 17:01

    Hej Hammarö kommun Tycker tjänsten är jättebra :-) Men en lite åsikt, dock en liten en. När jag ska registrera så får jag välja vilken anläggning det är och då dyker det upp nummer i samband med min adress på 5 siffror, som jag antar handlar om anläggningsnummer. För att då verifiera att detta rätt så kollar jag Självavläsnings pappret jag fått i postlådan. Där finns: Kundnummer Kortnummer Anläggningsadress Mätarnummer Men inga nummer som motsvarar dom 5 siffror som står på skärmen vid val av anläggning. Så till min fråga, är det nödvändigt för mig att ha alla dessa nummer för att registrera min förbrukning och om nu jag behöver alla dessa nummer, varför då inte skicka med det nummer ni efterfrågar vid registrering MVH Andreas Nilsson

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2017-11-29 12:55

    Hej Andreas! Tack för din synpunkt. Vi har vidarebefordrat den till ekonomiavdelningen som skulle undersöka vad de kan göra i frågan. med vänlig hälsning //Hasse, kontaktcenter

  • Kristoffer 2018-09-28 17:45

    Den här tjänsten fungerar inte i något av mina operativsystem/webbläsare. Jag får upp texten "Portal" tillsammans med en tom ruta. Det är 2018 - skärp till er nu.

  • Jan 2018-09-29 01:47

    Funkar inte

  • Jan 2018-09-29 01:52

    Ändrar mig, funkar i tydligen Firefox webbläsare :) Gött

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2018-10-01 14:55

    Hej Jan! Vad bra att det fixade sig. Med vänlig hälsning //Hasse, kontaktcenter

  • Niklas Oscarsson 2018-10-08 19:54

    Jag får endast upp en ruta där det står "Portal" sen inmget mer, har provat både med Edge och chrome

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2018-10-09 07:53

    Hej Niklas! Det verkar vara fler som har det problemet och vi har rapporterat det. Du kan ringa eller mejla till oss på kontaktcenter så lägger vi in avläsningen. Med vänlig hälsning //Hasse, kontaktcenter

  • Leif 2018-10-11 17:34

    Jag får samma som Niklas. Bara Portal men ingen stans att mata in mätarställningen. Testat med Internet Explorer och Firefox. Det fungerade att använda telefontjänsten men det suger salta chokladbollar att ni inte kan fixa till den här sidan!

  • Johan 2018-10-12 08:37

    Har registrerat mätarställningen och det gick mycket smidigt. Använde Firefox.

  • Leif 2018-10-12 13:50

    Har även testat med Chrome/IE/Firefox från en annan dator. Ser inte skymten av något fält att kunna mata in mätarställningen. Hur är det tänkt att det ska se ut efter att man har loggat in med kund- och person-nummer? Portalen ligger i en iframe-tag, ska fältet för inmatning synas där? Kanske ni kan visa med bilder eller en gif-animation? Kan man köra en post i så fall vad är det för uri och parametrar, finns något publikt API? För då skulle jag kunna göra en app som läser av mätarställningen via kameran och sedan skickar in den)

  • Eric 2018-10-15 09:04

    Men kära ni, ni måste se till att det fungerar med de mest vanliga webbläsarna; Explorer och Chrome. Om det inte fungerar, så får ni väl skriva i ert "Självavläsningsbrev" vilka webbläsare som gäller. Eller?

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2018-10-15 12:26

    Hej! Vi är medvetna om att en del har problem med att de inte får upp någon ruta att fylla i sina avläsningar. Vi kan i nulägget inte säga vad det beror på. Det är heller inte så att det fungerar i vissa webläsare då det fungerar för en del och krånglar för andra. Vi hoppas reda ut problemet och till dess är ni välkomna att ringa kontaktcenter så hjälper vi er med att lägga in avläsningarna. Med vänlig hälsning //Hasse, kontaktcenter

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2018-10-15 12:27

    Hej! Vi är medvetna om att en del har problem med att de inte får upp någon ruta att fylla i sina avläsningar. Vi kan i nulägget inte säga vad det beror på. Det är heller inte så att det fungerar i vissa webläsare då det fungerar för en del och krånglar för andra. Vi hoppas reda ut problemet och till dess är ni välkomna att ringa kontaktcenter så hjälper vi er med att lägga in avläsningarna. Med vänlig hälsning //Hasse, kontaktcenter

  • Leif 2018-10-15 12:34

    Jag misstänker att det har något att göra med kontot. Har testat med flera olika browsers både med Windows 10 och Android på olika telefoner.

  • Emil Jolesson 2018-11-04 18:25

    Hej! Bra att det går att rapportera över internet. Använder i princip bara telefon numera och sidan är ej responsiv (fält syns inte om man inte vrider på telefonen etc) och det är för krångligt att klicka i fälten. Man behöver klicka flera gånger för att det ska fungera. I övrigt helt ok! Sluta med pappersutskicken och ansluter till Kivra eller motsvarande så man får ett mail istället. I framtiden kanske det går att få automatisk avläsning som med elmätare.

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2018-11-05 17:00

    Hej Emil! Tack för din synpunkt. Vi kommer se över rutinerna för vattenavläsningen och hur det ska bli så smidigt som möjlligt. Med vänlig hälsning //Hasse, kontaktcenter

  • Daniel Isander 2018-11-07 18:57

    Hej, Jag lämnade avläsning. Jag misstänker att mätaren bedömdes som defekt/stannad eftersom jag, några dagar senare fick vi en ny mätare installerad. Sonen 11 år tog emot och jag blev lite överraskad när jag kom hem. Den nya mätaren är nollad och jag har fått ett nytt brev om självavläsing. Det går inte att registrera den "tvåa" som min nya mätare visar. Hur gör vi nu? MVH//Daniel

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2018-11-08 08:21

    Hej Daniel! Vid ett byte av vattenmätare behöver du inte göra en ny avläsning i och med att vattenmätaren alltid börjar från noll. Vi ber vår personal vid VA se över så att det ser rätt ut i vårt system men du behöver inte göra någon mer åtgärd. Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

Skriv en kommentar