Sophämtning

Sophämtningen i Hammarö kommun utförs av Suez Recycling AB. Kundtjänst och fakturering sköts av Hammarö kommun.

När hämtar vi dina sopor?

I tömningsschemat kan du se när soporna blir hämtade just hos dig. Schemat finns i högerkanten.

Att tänka på kring ditt säck- och kärlavfall

  • Håll kärlet rent för att undvika lukt och skadedjur
  • Håll vägen till kärlet snöfri för att underlätta hämtning
  • Säcken med avfall bör inte väga över 15 kilo (ur arbetsmiljösynpunkt)
Sidan uppdaterad: 2019-06-19 43 kommentarer

Kommentarer

  • Annelie Andersson 2018-01-08 13:39

    Jag vill gärna veta var det står skrivet i text någonstans hur jag ska placera min avfallstunna där jag har den på en stenplatta vänd med lucköppningen utåt, mot mig? Lätt för mig att öppna den med en hand och med den andra handen kasta ner sopåsen?! Enligt den personal som hämtade,tömde och faktiskt också lämnade den "vind för våg" utanför min häck vid tomtgränsen. Sa att..enligt reglerna ska jag ställa tunnan "baklänges"in på stenplattan! Men då har jag ju svårigheter att tömma i sopor då tunnans lock är utformad så att den liksom tippar och ej är rak (mot förmodan att regnvatten ska kunna ledas av locket)! Vi har en skyddsram kring stenplattan där tunnan står. Förut blåste den omkull då den stod "oskyddat" och därför anser jag att personalen ska föra tunnan "tillbaka"på sin skyddande plats OCH MED FRAMSIDAN ÅT JA..FRAMSIDAN! Så inte tunnan blåser omkull eller också om potentiella tjuvar noterar detta, och jag/vi kan lyfta upp luckan framför mig/oss och kasta i soporna!mvh Annelie

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2018-01-09 15:58

    Hej Anneli! Vi har skickat ditt ärende och dina kontaktuppgifter till vår renhållningssamordnare Emil Florell. Med vänlig hälsning //Hasse, kontaktcenter

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2018-01-10 15:23

    Hej! Vi får felmeddelande på din mejladress. Kan du kontakta Emil på emil.florell@hammaro.se eller 054 51 53 48. Med vänlig hälsning Hasse, kontaktcenter

  • Tony Carlsson 2018-04-13 16:47

    Hej, Jag har sophämtning på Hovlandavägen 94.Det är en hållare för säck. Nu har man bytt ut papperssäcken mot en mindre plastsäck (var är miljötänket)som är tunn som en gladpack och brister sönder. Pappersäcken har fungerat ypperlig, utifrån hushållets behov. Var står det i mitt avtal att vikten ska vara max 15 kilo? Denna förändring är inte acceptabel, om inte entrepenören återgår till vad som har varit, eller installerar en våg under säcken. Eller bjuder på en plastunna. Jag kommer naturligtvis att inte väga mina sopor. Vill ha ett svar på detta osa. Med vänlig hälsning Tony Carlsson

  • Johan Alfraeus 2018-04-13 17:47

    Stör mig, liksom Tony ovan, på att ni utan förvarning bytt ut 240-liters papperssäcken mot en svag och mindre plastsäck!! Mitt avtal gäller ovan nämnda volym tömd var fjortonde dag. Vad ger er rätt att bryta avtalet?

  • Fredrik Götesson 2018-04-16 14:26

    Har samma klagomål som herrarna ovan

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2018-04-17 13:51

    Hej! På allmän begäran kommer vi att byta ut plastsäckarna till papper igen. Plastsäckarna som använts görs av 100 % återvunnen plast vilket innebär att bytet inte görs på grund av miljöskäl utan därför att de har en annan utformning. Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

  • Fredrik Götesson 2018-04-26 16:50

    Har ni meddelat detta till Suez? Fick plastsäck nu i tisdags 24e april

  • Ulla Fors 2018-05-11 14:08

    Hej! Undrar om det kommer att vara "förbjudet" att ha säck i säckställ. Vi har ingen lämplig plats för tunna. Vi har hämtning en gg i fjortondagen med dragavstånd och har kompost. Kan vi helt enkelt bara fortsätta med detta eller blir vi tvingade att byta till tunna? mvh Ulla

  • Tommy Bråth 2018-05-21 17:20

    Verkar inte bli någon tömning idag heller. Ingick hämtning i det nya avtalet eller ska vi lämna tunnan utanför heden med hantaget inåt.

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2018-05-22 11:36

    Hej Tommy! Vilken adress gäller det? Hör gärna av dig direkt till kontaktcenter på telefon: 054-51 50 00 så hjälper vi digvidare. Med vänlig hälsning, Amanda,kontaktcenter

  • Ulla Fors 2018-05-23 11:20

    Hej igen. Väntar på svar på min fråga från 11 maj. Mvh Ulla

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2018-05-23 14:34

    Hej Ulla! Ursäkta sent svar. I nuläget är det inget tvång men av arbetsmiljösjäl så hänvisar vi till kärl istället för säck. Med vänlig hälsning //Hasse, kontaktcenter

  • Ola Kästel 2018-05-25 10:48

    Hej Kan man få ett förtydligande hur avfallstunnan skall vara vänd ut mot gatan för sopbilen. Med draghandtaget utåt eller locköppningshandtaget utåt? Det finns ju två handtag på kärlet. Mvh Ola

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2018-05-25 14:35

    Hej Ola! Tack för din fråga. Avfallstunnan ska vara vänd med locköppningshandtaget utåt. Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

  • Andrea 2018-06-04 09:16

    Hej, enligt planen, tiden för sopbilen var förra fredagen (01.Juni), men vår container var inte töms. Vad händer? Vi kan inte stanna ytterligare 2 veckor med en full behållare. Vänligen meddela oss vad som gick fel och vad som kan göras.

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2018-06-04 14:29

    Hej Andrea! Vår renhållningssamordnare håller på att kika på vad som blivit fel och har beställt en extra tömning åt er. Med vänlig hälsning //Hasse, kontaktcenter

  • Andrea 2018-06-04 16:33

    Tack Hasse. De tömde idag. Mvh Andrea

  • Elizabeth 2018-06-27 14:10

    Hej Jag undrar allmänt hur man gör då det infaller större "helger" på de veckor jag inte har sophämtning. Nu var det midsommar fredags och våra sopor hämtas inte förrän imorgon torsdag nästan en vecka senare än helgdagen. Då man har gäster eller familj på besök så blir soporna fler men vi får ingen "extra" tömning av kärlet. Finns det någonstans vi kan köra våra sopor till? kan man beställa extra tömning för bara den veckan?

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2018-06-27 14:35

    Hej Elizabeth! Generellt sätt genomförs sophämtningen som vanligt även om en röd dag infaller en vardag. I annat fall kör vår entreprenör in dagen vilket innebär att hämtningen sker någon dag tidigare. Om ni inte har fått era sopor hämtade kan det vara så att det har blivit missat. Om du hör av dig till kontaktcenter på telefon: 054-51 50 00 och anger vilken adress det gäller så har vi möjlighet att hjälpa dig så att din sophämtning blir genomförd. Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

  • Birgitte Karlsson 2018-07-19 10:55

    Idag den 19 juli fick vi återigen en plastsäck,fast jag var ute o sa till om en papperssäck. Plastsäcken glider bara av ställningen så häromdagen fick jag plocka sopor på backen eftersom säcken välte. Drar ni av på fakturan för den mindre o sämre säcken eller ska vi köpa papperssäck på annat håll o skicka fakturan till kommunen? Birgitte

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2018-07-23 12:54

    Hej Birgitte! Det måste ha blivit något fel från vår entreprenörs håll vilket vi ber om ursäkt för. De ska använda papperssäckar så vi hoppas att det kommer att bli rätt fortsättningsvis. Dessvärre kan vi inte dra av på fakturan för det utan hoppas att det var en engångsförseelse. Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

  • Susanne 2019-01-24 18:04

    Vi har stränga anvisningar om var våra kärl ska stå och hur de ska stå. Det är ok, vi förstår att ni vill underlätta för tömningen. MEN - ställ tillbaka kärlen där ni tar dem!!! De mer eller mindre "slängs" tillbaka och står hur som helst. Då är det visst inte lika inte noga, tydligen. Skärpning! Ska vi serva er med rätt placering är det minsta vi kan begära att ni STÄLLER tillbaka kärlen så som ni vill finna dem. Vänligen, Susanne

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2019-01-25 10:00

    Hej Susanne! Så ska det inte gå till. Vi skickar en påminnelse till vår renhållningsentreprenör. Med vänlig hälsning Hasse, kontaktcenter

  • Tony Carlsson 2019-02-01 14:31

    Hej, Jag skrev tidigare en kommentar angående de dåliga plastsäckarna när bytet av entrepenör skedde. Bytte sedan till tunna, och jag måste säga att detta fungerar bra. Bor på Hovlandavägen 94, och kan bara säga att det sköts föredömligt. Klaga ska man abbsolut göra när det är fel, men även tala om när det funkar bra. Mvh Tony

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2019-02-04 10:51

    Hej Tony! Det var roligt att höra att du blev nöjd. Du är alltid välkommen med synpunkter till oss då de är viktiga för vår verksamhetsutveckling. Med vänlig hälsning //Hasse, kontaktcenter

  • Joakim Otternäs 2019-04-01 12:39

    Hej! Jag skulle vilja ha offert för sophämtning för 27 lägenheter i Lillängshamnen. Det gäller uppskattat antal kärl som krävs för mat-och restavfall samt fraktioner plast- och pappförpackningar, metall, glas (ofärgat och färgat)och tidning. Hämtningsfrekvens varannan vecka. Med vänlig hälsning Jocke

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2019-04-02 09:04

    Hej Joakim! Mitt tips är att du kontaktar vår renhållningssamordnare Christoffer som du når på christoffer.henriksson@hammaro.se Med vänlig hälsning //Hasse, kontaktcenter

  • Bruno 2019-05-29 13:15

    I dag tömdes vårt sopkärl på Gränsvägen och ett blad låg i postlådan om nya tömningstider MEN också i samma blad står det att "tunnan skall stå fri från buskar och utanför häckar och staket." Jag har tunnan 3 dm från tomtgränsen men just innanför staket, vilket tidigare varit OK. På denna sida står det inget om detta, ett klargörande vore på sin plats Sedan ställdes tunnan på min uppfart idag, inte på den plats som jag gjort för tunnan. (bra indikation på att ingen är hemma när tunnan står t.ex. mitt på uppfarten)

  • Ewa 2019-06-01 11:14

    Hej, nu när ni ändrat tömningsvecka blir det tre veckor utan att tömma sopkärlet, det får inte plats mer i tunnan.var lägger vi sopor under kommande vecka.

  • Andrea 2019-06-01 16:07

    Ja, precis samma här, på Göterstavägen.

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda, kommunvägledare 2019-06-03 12:06

    Hej! För er som har långt intervall vid bytet till de nya dagarna för sophämtning kommer en hämtning att ske idag eller senast imorgon. Om ni fortfarande inte har fått era sopor tömda hör gärna av er direkt till kontaktcenter på 054-51 50 00 så ser vi över vad som hänt och meddelar vår entreprenör att ni omgående behöver en tömning. Det finns inga krav på att du som kund behöver göra några förändringar. Däremot är det önskvärt på grund av de nya rutinerna att göra det bästa för vår entreprenör och deras personals arbetssituation genom att förhålla sig till beskrivningen i informationen som gått ut. Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

  • Lars Johansson 2019-06-03 12:12

    Till dig som är ansvarig för avfalls hanteringen! Är du medveten om ändrade rutiner ang sophanteringen?

  • Magnus Björklund 2019-06-07 08:27

    Sopbilen har varit här och tog ur vår säck för att sedan ställa tillbaks den i tunnan. Man lade en ny papperssäck ovanpå tunnan, men den har blåst iväg nu. Kommer de tillbaks och gör klart senare?

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2019-06-07 10:55

    Hej Magnus! För att kolla upp det så behöver vi veta vilken adress det gäller? Med vänlig hälsning, Hasse kontaktcenter

  • Magnus Björklund 2019-06-07 11:53

    Nolgårdsvägen 44, tror att 42 har samma problem

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2019-06-07 15:02

    Hej Magnus! Tack för infon. Vi anmäler det till entreprenören. Trevlig helg! Hasse, kontaktcenter

  • Magnus Fagerberg 2019-06-14 11:06

    Hej hörde att Sopbilen var här. Förra gången fick vi ingen ny säck så gick ut för att kolla. De hade tagit ur vår säck för att sedan ställa tillbaks den i tunnan. Man lade en ny papperssäck ovanpå tunnan.. ?? Cyklade ikapp dem och frågade varför de inte tömde. De sa att säcken vägde mer än 15kg och då fick de inte ta den ur arbetsmiljöpunkt. Nu bad jag om en ny papperspåse och kunde dela upp i två säckar, men den vägde inte mer är 15kg. De kom tillbaka och hämtade båda säckarna, men vad hade vi gjort om jag inte hade varit hemma? Förstod att de igentligen inte ville hantera papppsäckar Mjödvägen 22

  • HAMMARÖ KOMMUN - Amanda kommunvägledare 2019-06-17 14:26

    Hej Magnus! Det är valfritt om ni vill behålla er säck eller gå över till kärl. Av arbetsmiljöskäl så är det däremot önskvärt från entreprenörens sida att ni som kunder väljer kärl. Det stämmer att säcken inte får väga mer än 15 kg med tanke på arbetsmiljön för personalen. Från och med imorgon kommer de abonnenter som har säckar som väger mer än 15 kg att få information om att det strider mot arbetsmiljöverkets rekommendation för tunga lyft där vi uppmanar kunden att fördela säcken. Med vänlig hälsning, Amanda, kontaktcenter

  • Hendrik Hasewinkel 2019-06-18 23:29

    Värnar om en god arbetsmiljö Idag kom jag hem till ett hotbrev i min brevlåda från Hammarö Kommun, om att man skulle lämna min sopsäck orörd i fortsättningen. Och ett påstående om att säcken skulle väga mer än 15 Kg. Något protokoll eller ett mätresultat fann jag inte tillsammans med denna skrivelse. I det avtal jag har med Hammarö Kommun, om sophantering finns inga angivelser om att det är 15 Kg i max vikt som gäller. Men där emot kräver Arbetsgivaransvaret att åtgärder vidtages för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Arbetsmiljö verket rekommenderar att arbetsgivaren, vidtager åtgärder, t ex. kan man ha rullande hantering eller använda tekniska hjälpmedel vid lyft. https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/arbetsstallning-och-belastning---ergonomi/manuell-hantering/ Jag rekommenderar därför kommunen att titta närmare på, Hörby Bruk som har flera varianter på säckkärror, där även flertalet sophanterare brukar lastsäkra hjälpmedlet på fordonet under färd. Detta förslag till en förbättrad arbetsmiljö ligger på 795 kr i handeln. http://www.horbybruk.se/sv/produkter/build-transport/e/2940/ Om nu Hammarö Kommun har lagt det avtal vi har ingått på entreprenad, hänvisa då till att det är entreprenören som arbetsgivare som skall uppfyll ovan nämnda krav. Efter en närmare undersökning på Google upptäckte jag att det bara är Hammarö som med Suez Recycling, driver frågan om 15 Kg per säck. https://www.google.se/search?q=suez+recycling+s%C3%A4ck+15+kg+hantering&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwiM5cOb9PPiAhVDyKYKHYt5Al0QBQgsKAA&biw=1600&bih=761 Vältra inte över arbetsgivaransvaret på oss abonnenter som ni har en kund- /invånarrelation med. Bästa hälsningar, och en vädjan om ett slut på hotbrev från kommunen. Hendrik Hasewinkel

  • HAMMARÖ KOMMUN - kommunvägledare 2019-06-24 10:48

    Hej Hendrik! Tack för ditt mail och vi beklagar om brevet har upplevts hotfullt. Syftet har varit att upplysa om ett problem för att säkerställa en bra, långsiktig och hållbar arbetsmiljö för sophämtarna. Den gräns som vi har satt på 15 kilo utgår ifrån den rekommendation som arbetsmiljöverket föreskriver vid tunga lyft i det dagliga arbetet. Detta är också en följd av att vi tillsammans med vår entreprenör agerar för att jobba med åtgärder för att förbättra arbetsmiljön i det dagliga arbetet. Vi anser att arbetsmiljön är vårt gemensamma ansvar. När det kommer till säckhantering så är det inte enbart förflyttandet av säcken som utgör ett problem utan det är framförallt lyftmomentet som är kritiskt. Viktbegränsningen är tillämpat utifrån detta och de kunder som har avfall som är betydligt tyngre än så rekommenderar vi i första hand att beställa kärl, så att vi kan undvika den fysiska belastningen. För övrigt kan tilläggas att säckhämtning är väldigt ovanligt överhuvudtaget idag då majoriteten av alla kommuner enbart erbjuder kärlhämtning bland annat på grund av arbetsmiljöskäl. Hammarö kommun är i sig ganska unika med detta. Avslutningsvis så rekommenderar vi er att byta till ett kärl om ni fortsättningsvis kommer att ha avfall som utgör ett problem vid hämtning framgent. Det är både mer ekonomiskt fördelaktigt samtidigt som det gynnar sophämtarnas arbetsmiljö. Med vänliga hälsningar, Christoffer Henriksson, renhållningssamordnare

  • AnneMarie Pettersson 2019-07-17 08:34

    Hej. Jag vill liksom Hendrik skriver i mail 24 juni berätta att jag igår fick ett likadant brev med hot om att inte f å en sopsäck hämtad om den väger mer än 15 kg. Jag har 2-3 gånger om året barnbarn på besök och då fylls säcken, övriga gånger är den enbart halvfull! Jag köper en säck på volym, inte på vikt, med släpavgift! Detta är ett avtal ingånget med Hammarö kommun. Att aktuell arbetsgivare har att lösa ett arbetsmiljöproblem är inte min sak!Jag undanber mig hot om att inte få min säck tömd varannan vecka så länge Hammarö kommun inte tecknar om avtalet med mig. Att jag använder sopsäck och inte sopkärl är av praktiska skäl för min del.

  • HAMMARÖ KOMMUN - Hasse kommunvägledare 2019-07-18 15:51

    Hej Anne Marie! Vi skickar din synpunkt som ett ärende till vår renhållningssamordnare. Med vänlig hälsning //Hasse, kontaktcenter

Skriv en kommentar