Turism

Kommun nära vatten

Hammarö kommun ligger
på en ö söder om staden Karlstad.

På flera platser i kommunen
är det en fin utsikt över sjön Vänern.
Hammarö har 83 kilometer lång kust.
Därför går det bra att segla, bada,
fiska och åka båt.

Hammarö är en av Sveriges
minsta kommuner.
Den är bara 54 kvadrat-kilometer.

Turister

För turister finns mycket att titta på.
Det finns till exempel en fågelstation,
en fyr och en mycket gammal kyrka.

Det finns också en speciell runsten.
Stenen är ungefär tusen år.
Runstenar är stenar som människor
skrev text på för mycket länge sedan. 

Turister i kommunen kan bo i tält,
i husvagn, på vandrarhem eller på hotell.

För den som kommer med båt
finns en hamn för gäster.
I hamnen också finns en fiskaffär.


Klicka på orden till vänster
på sidan för att läsa mer.

EPiTrace logger